Start din egen webshop (Tips for 100% nybegyndere)

Når du skal åbne en webshop, er det vigtigst at have styr på de tekniske aspekter, før du kaster dig ud i tingene. Åbner du din webshop for tidligt, kan du risikere, at kunderne ikke har lyst til at vende tilbage igen.

Sørg derfor altid for at have helt styr på dine systemer og udbydere, før du åbner.

I dette indlæg kommer vi med lidt tips, som kan være gode for den totale nybegynder, som ikke har styr på alle de tekniske aspekter og begreber indenfor hosting og webshop.

CMS – hvad er det?

Det kan lyde lidt som et fremmedord, men det er en af nøglerne til en succesfuld webshop.

Enhver hjemmeside skal styres fra et CMS, som i virkeligheden er virksomhedens egen brug af hjemmesiden. Det er her, du selv lægger tingene op, laver ændringer i dit materiale og deler nyheder og lignende.

Der findes forskellige typer af CMS’ere, og du skal vælge det, som passer til din webshops størrelse og type. Mindre webshops passer fint til et simpelt CMS, hvor det er hurtigt og nemt at lave ændringer og redigere.

Har man en lidt tungere webshop, kan det være nødvendigt at vælge et mere kompleks CMS. En danskudviklet løsning med et meget brugervenligt CMS finder du hos Dandomain, her finder du alt du skal bruge for at starte din egen webshop.

Webhotel

Når du vælger dit webhotel, er det hvilken udbyder, du vil have til din hjemmeside. Her er der igen nogle ting, du skal være opmærksom på.

Først og fremmest skal du sikre dig, at din udbyder giver mulighed for udvikling af din webshop. Måske tilbyder du kun en håndfuld produkter på nuværende tidspunkt, men hvis du har planer om udvidelser, skal du sikre sig, at du nemt og billigt kan tilføje sektioner og produkter i din webshop.

Der er forskel på webhoteller, også hvad angår supporten. Du skal være opmærksom på, at hvis du regner med at få brug for hjælp, særligt i starten, bør du vælge et hotel, som har en hurtig og effektiv support.

Det kan koste dig både tid og penge, hvis du skal sidde og vente længe på hjælp, hvis din webshop går ned eller har afgørende mangler.

Undersøg også, om webhotellet kan holde sig kørende, eller om den har tendens til nedbrug. Går din side ned jævnligt, vil det være et stort problem – både for dig og kunderne.

Domæne-navn

Din webshop skal selvfølgelig have et domæne. Det betyder det navn, som man kan skrive, hvis man vil besøge din side. Et domæne er unikt, og jo mere præcist og konkret det er, jo bedre. Har du kun en type produkter i shoppen, bør du overveje at medtage produktnavnet eller produktkategori-navnet i url’en. Et eksempel er markiseeksperten.dk, hvor man hurtigt er med på hvad shoppen sælger.

Du kan både vælge et domænenavn som slutter på .dk eller .com til en dansk shop.

Her kan du se et godt tool til at hjælpe med at finde det bedste navn:

Her findes en tekstbaseret guide til samme tool.

Har du en dansk webshop, og regner du primært med at have danske kunder, vil det være oplagt med et .dk domæne, fordi det også forbedrer dine muligheder, når folk søger efter dine produkter.

Test det igennem

Du bør altid gennemteste din webshop, før du ”sender den ud i verden”. Det kan virke fristende at prøve sig lidt frem, men det er netop på internettet, at det kan gå grueligt galt, hvis man ”går i trykken” for tidligt. Sørg altid for at have din webshop testet, så du ved, den virker, som du ønsker det.

Du kan langt oftest bruge dit CMS til at klargøre webshoppen, hvor du blot publicerer tingene på en demo-udgave, enten på en app eller din hjemmeside.